Lørdag D. 08. August 2020 22:43
Vi ses på Facebook!
Navigation
· Prinzmetal Variant Angina
· Kardiologiske Syndrom X
· Undersøgelser
· Behandlinger
· Skemaer

· Artikler
· Downloads
· Links
· Reklamer for siden
· Nyhedsbreve
· Banner
· Fotoalbum
· Debatforum

· Retningslinier
· Om denne side
· Driftsudgifter
· Donationer
· Kontakt siden
· FAQ/Hjælp
· Artikler af brugerne
· Søg
Nyeste artikler
· Kan du være i den 't...
· Koronararterie spasm...
· Kronisk syg, hvad er...
· Koronararterie spasm...
· Yngre kvinder undlad...
Sidste nye links
· Hvordan bruger du de...
  Sundhedsstyrelsen an...

· Covid-19 påvirker og...
  Tysk undersøgelse vi...

· An EAPCI Expert Cons...
  This consensus docum...

· Inflammation, non-en...
  Systemic inflammatio...

· Hjertepatienter spør...
  Hjertelinjen får løb...

· Prinzmetal Angina
  Vasospastic angina, ...

· Vaccination mod pneu...
  Pneumokokker er en g...

· Severe Coronary Arte...
  Severe coronary arte...

· Coronary Artery Spas...
  Coronary artery spas...

· SmitteStop
  Danmarks officielle ...

Seneste downloads
· Brochure 2020
· Sygepleje til patien...
· Nyhedsbrev December ...
· Oversigt over tidlig...
· Oversigt over tidlig...
Vi anbefaler:
· Foreningen Det Kardiologiske Syndrom X
· Hjerteforeningen
· Patientens Bog
Udenlandske sider
· Inoca International
· British Heart Foundation
· Irish Heart Foundation
· Deutsche Herzstiftung
· Australian Heart Foundation
· American Heart Association
 Udskriv debat
Nye regler om influenza vaccination!
Gitte
Fra hjerteforeningens medlemsblad, Hjertenyt August 2007

Beskyt dig mod influenza

I oktober og november er det tid til at blive vaccineret mod influenza. Tilbuddet om gratis vaccination gælder også kroniske syge.

Der er kommet nye regler for gratis vaccination mod influenza. Tidligere har man haft mulighed for at blive gratis vaccineret, hvis man var fyldt 65 år. Nu omfatter det gratis tilbud også personer under 65 år, der er i særlig risiko for at blive alvorligt syge af influenza. Det er bl.a. personer, der har kroniske hjerte- og lungesygdomme. De nye regler inkluderer desuden et gratis tilbud omvaccination til førtidspensionister.

På Sundhedsstyrelsens hjemmeside, [url]www.sst.dk[/url] står der bl.a. svar på hyppige spørgsmål om influenza og vaccination. Desuden står reglerne for, hvem der er omfattet af det gratis tilbud. Er man i tvivl kan man også spørge sin læge.

Man kan blive vaccineret hos lægen eller på en vaccinationsklinik. Kommunen kan desuden have særlige vaccinationsdage. Kommunens tilbud står ofte i lokalaviser eller på kommunens hjemmeside. På [url]www.sundhed.dk[/url] står alle kommuners tilbud beskrevet.
Vaccination er den bedste beskyttelse mod influenza. Får man alligevel sygdommen, bliver man mindre syg af den og har mindre risiko for at blive indlagt på sygehuset.

Vaccinationen giver den bedste effekt hvis man får den, inden influenzasæsonen begynder. Det vil sige i perioden fra starten af oktober til slutningen af november. Så dækker vaccinationen frem til mej, hvor influenzasæsonen er ovre.

Her er det der står på Sundhedsstyrrelsens hjemmeside:

Influenzavaccination 2007

Influenza medfører hvert år stor sygelighed i befolk-ningen, samt en stigning i hospitalsindlæggelse og dødelighed. De alvorlige tilfælde rammer især ældre mennesker og personer med visse kroniske lidelser.

Sundhedsstyrelsen anbefaler ligesom tidligere, at personer bliver vaccineret mod influenza, hvis de:

er 65 år eller derover
har en kronisk sygdom der sammen med influenza kan gøre en person alvorlig syg.

Kronisk sygdom omfatter her:

alvorlig luftvejssygdom,
kronisk hjerte-karsygdom,
sukkersyge med komplikationer
nedsat immunforsvar
andre sygdomme, hvor lægen råder til en vaccination.
Gratis vaccination
Influenzavaccinationen er gratis for:

personer, der er fyldt 65 år eller derover
kronisk syge uanset alder efter en lægelig vurdering
førtidspensionister.
Ordningen med den gratis vaccination gælder fra den 24. september 2007 og året ud. Den er beskrevet i bekendtgørelsen om gratis vaccination 2007.

Organisering af vaccinationerne
Det er frivilligt, hvordan man organiserer vaccinationen i kommunerne. Både praktiserende læger, private vaccinationsfirmaer og kommuner kan deltage i ordningen. Sundhedsministeren har beskrevet vilkårene i et brev til kommunerne.

Indsats mod influenza i 2007
I 2007 sætter Sundhedsstyrelsen ekstra fokus på influenza. Målet er at få flere til at blive vaccineret blandt de grupper der anbefales en vaccination. Materialet består blandt andet af annoncer samt tv-spots.

Materiale til kommunerne
Som kommune kan man støtte op om indsatsen ved blandt andet at oplyse kommunens borgere om, hvor man kan blive vaccineret. Materialet kan downloades her på siden.

Oplysning til borgere
Sundhedsstyrelsen har oprettet en side til borgere om influenza på www.sundhed.dk. Her oplyser kommunerne, hvor der er vaccinationstilbud.

Jeg vil høre min læge om, jeg kan blive gratis vaccineret, men jeg har en mistanke om at det kan blive et fortolkningsspørgsmål. Jeg har jo en kronisk hjertesygdom, men om den så vil kunne gå ind under de nye regler må tiden vise.
Gitte

Webmaster

http://www.prinzmetal.dk
MaiHertz
Hej Gitte

Jeg kan ikke lige få øje på, hvordan din læge skal kunne undgå at gi' dig vaccinationen gratis...!!? Der står jo:

kronisk hjerte-karsygdom

I mine øjne er der ikke noget at "fortolke"... og det er også den opfattelse jeg får både når jeg læser om det i: Hjertenyt nr.3, august 2007 og på: [url]www.stopinfluenza.dk[/url] Smile
ComfortMaiHertz

Gitte
MaiHertz skrev:
Hej Gitte

Jeg kan ikke lige få øje på, hvordan din læge skal kunne undgå at gi' dig vaccinationen gratis...!!? Der står jo:

kronisk hjerte-karsygdom

I mine øjne er der ikke noget at "fortolke"... og det er også den opfattelse jeg får både når jeg læser om det i: Hjertenyt nr.3, august 2007 og på: www.stopinfluenza.dk Smile

Der hvor jeg tror det måske kan falde er "har en kronisk sygdom der sammen med influenza kan gøre en person alvorlig syg."

Spørgsmålet er om influenza kan gøre mig alvorligt syg?? Men jeg vil ihvertfald høre ad.
Gitte

Webmaster

lillespir
Hej Gitte
Brug dette link http://www.stopin... er den ikke på privatperson, så klik på den.
Det er som MaiHertz skriver ikke nogen tvivl, du har ret til vaccinen, du er jo kronisk syg.
Vel vel. Hvis du vil være pensionist, vil jeg da gerne overbevise dig om at du halter bagefter.65 år??? Nej du så gammel så du ikke ud sidst jeg så digWinkSmilePfft
Tak fordi du ville bruge tid til at møde op til Cafemødet i 3F. Håber virkelig du fik noget ud af det.
Mange hjertelige hilsner
Rita

Gitte
lillespir skrev:
Hej Gitte
Brug dette link http://www.stopin... er den ikke på privatperson, så klik på den.
Det er som MaiHertz skriver ikke nogen tvivl, du har ret til vaccinen, du er jo kronisk syg.
Vel vel. Hvis du vil være pensionist, vil jeg da gerne overbevise dig om at du halter bagefter.65 år??? Nej du så gammel så du ikke ud sidst jeg så digWinkSmilePfft
Tak fordi du ville bruge tid til at møde op til Cafemødet i 3F. Håber virkelig du fik noget ud af det.
Mange hjertelige hilsner
Rita

Nej, 65 år er jeg endnu ikke Pfft selvom det på de dårlige dage godt kan føles sådan. Men du har ret Rita, ifølge [url]www.stopinfluenza.dk[/url] er der ingen tvivl:

Man kan i år modtage en gratis influenzavaccination, hvis man enten er:

Over 65 år
Førtidspensionist
Kronisk syg

Med kronisk syg forstås personer med kroniske sygdomme i lungerne (for eksempel astma, bronchitis og rygerlunger), kredsløbssygdomme (forhøjet blodtryk, hjertesygdomme og åreforkalkninger), lever- og nyresygdomme, sukkersyge, samt personer med medfødt eller erhvervet nedsat immunforsvar.

Cafemødet var en positiv oplevelse for mig. Ikke fordi jeg lærte så meget nyt, jeg har jo hele tiden haft min fagforeningen med. Men det at se og møde så mange fleksjobbere var positivt, for selv om man læser og høre om andre fleksjobbere, så kan man ind imellem godt føle sig som Palle alene i verden. Nu håber jeg bare at de faglige organisationer vil følge det op, med blandt andet en jobmesse eller et nyt cafemøde hvor også arbejdsgiverne er inviteret Smile
Gitte

Webmaster

lillespir
Hej Gitte
Meget ofte føler man sig netop som Palle alene i verdenen, især når ingen ved hvad andre gør, så er det frustrerende.

Da vi efter Cafemødet satte os for at summe lidt over hvordan dagen var gået , var alle meget overrasket over de mange fremmødte,alle vi involverede er yderst godt tilfredse med dagen.
Vi lovede hinanden at se på mulighederne for at lave en Jobmesse, og alle var indstillet på at yde alt hvad vi kunne for at få projektet op at stå.
Såe mon ikke der er en rimelig chance?????

Mange hjertelige hilsner
Rita

annisj
Hej med jer.
Vi kan blive gratis vaccineret mod influenza. Jeg har talt med sundhedsstyrelsen og vi hører under kroniske hjertesyge. Altså hvis i er pensionister. Enten folkepensionist eller førtidspensionist.
Hilsen AnniGrin Dejligt at det er blevet gratis for os.
Anni- Formand for Det Kardiologiske Syndrom X

Gitte
Nu er vi jo nogen som endnu ikke er blevet førtids-/folkepensionist. Men på fredag i næste uge skal jeg ned i lægehuset, og høre ad om jeg kan blive gratis vaccineret, så jeg krydser fingre Wink
Gitte

Webmaster

lillespir
Hej til jer alle
Jeg kontaktede egen lægeklinik for at høre om hvad sætningen Kronisk Hjertesyg betød i forhold til influenza vaccination, tro mig, jeg blev ikke klogere, men jeg kunne jo tale med lægen når jeg kom derned i den forbindelse. Nej tak... Jeg ringer til sundhedsstyrelsen, som sagt så gjort.
Jammen, de havde da prøvet at skrive sig ud af det problem, men det var ikke lykkeds, derfor måtte hun opfordre alle der mente der havde en Kronisk Sygdom henvende sig hos egen læge.....Ergo heller ingen hjælp at hente. Så enten koster vaccinationen noget eller ej.
Så det eneste jeg kan konkluderer er at vi skal finde vores papir frem og se om der står Kronisk Sygdom i papirstakken ( journalkopierne)
Sad Wink God arbejdslystPfft
Mange hjertelige hilsner
Rita

Gitte
Jeg var så ved læge i dag, og jeg kunne uden problemer blive gratis vaccineret Grin Han var ikke en gang i tvivl, men nu havde han jo også lige siddet og læst nogle af de sidste nye papir igennem.

Så jeg vil da klart opfordre dem der vil vaccineres, at tage en snak med deres læge. Man kan jo allerhøjest få et nej.
Gitte

Webmaster

Social deling: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet dette Yahoo Favoritter

Spring til debat:
Translate this page
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
· Gæster online: 2

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 196
· Nyeste bruger: Lindag
Fødselsdage i dag
kasdan
Replikboks
Du skal være logget ind for at skrive en replik.

29. maj 2020 10:33
Jeg ønsker jer alle en god pinse.

08. april 2020 21:58
I ønskes alle en God Påske Easter04

10. marts 2020 13:06
Det er skam så lidt Anni Tup

04. marts 2020 15:49
nyder at få besked hver gang der er nyt herinde. Tak Gitte

29. februar 2020 22:12
Tup

28. februar 2020 23:32
Ikke mere end alle andre danskere https://hjertefore